Een icoon dat blijft evolueren
Al 75 jaar lang is de Volkswagen Transporter dé referentie in de wereld van bedrijfsvoertuigen. Wat begon met de legendarische T1 in 1950, groeide uit tot een onmisbare tool voor professionals, ondernemers en avonturiers. Vandaag staat de Transporter sterker dan ooit, met de perfecte combinatie van functionaliteit, innovatie en rijcomfort.
Van T1 tot de moderne Transporter
Het begon allemaal met de iconische Volkswagen T1, de bus met de herkenbare V-vormige neus en felle kleuren. Een revolutionair ontwerp dat meteen populair werd onder de mensen. Door de jaren heen evolueerde de Transporter met de T2, T3, T4 en verder, steeds aangepast aan de noden van zijn tijd. Meer kracht, meer comfort en steeds slimmere technologieën zorgden ervoor dat dit model steeds een stap voor was op de rest.

Leuke weetjes
-
De eerste Volkswagen Bus had slechts 25 pk en een topsnelheid van 80 km/u.
-
In Duitsland wordt hij liefkozend "Bulli" genoemd.
-
De Volkswagen Bus was ooit het favoriete voertuig van de Belgische politie.
-
Sommige vintage modellen worden vandaag voor meer dan €100.000 verkocht.
-
In de jaren '70 organiseerde Volkswagen België speciale roadtrips om het kamperen met een busje te promoten.

Transporters op een rijtje

De T1 maakte een indrukwekkend debuut tijdens zijn perspresentatie. Ook de schrijvers van de eerste gebruikershandleiding waren vol lof over de nieuwe bestelwagen: "De Volkswagen Transporter biedt een voertuig met ongeëvenaarde wegligging, uitstekende stabiliteit in bochten en opmerkelijke acceleratie." Hoewel de aangegeven kruissnelheid 75 km/u was, werd gewaarschuwd om dat niet te lang vol te houden, aangezien "elke auto, ongeacht het merk, daar op den duur schade door kan oplopen."

In het begin misten velen het kenmerkende, altijd vrolijke uiterlijk van de bus met de gesplitste voorruit. Toch werd de panoramische voorruit al snel geprezen vanwege het veel betere zicht. En dat was slechts een van de vele voordelen van de T2. De verbeterde achterwielophanging met schuingeplaatste draagarmen zorgde voor aanzienlijk betere rijeigenschappen. Ook de ventilatie en verwarming waren sterk verbeterd. Bovendien bood de T2 meer ruimte en was hij door de lagere instap veel eenvoudiger in- en uit te laden.

De T3 bood aanzienlijk meer ruimte dan zijn voorgangers. Dat maakte hem bijzonder geliefd bij professionals die hem gebruikten voor transport, maar ook bij globetrotters en kampeerders die de extra binnenruimte enorm waardeerden. Een ander belangrijk voordeel? De ‘syncro’-vierwielaandrijving, die de mobiliteit naar een geheel nieuw niveau tilde.

Deze nieuwe generatie brak drastisch met het verleden. De motor werd naar de voorkant verplaatst en de technologie ging met sprongen vooruit – vooral op het gebied van comfort, veiligheid en ergonomie. De eerste motorversies hadden wat minder kracht, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de latere, krachtige en dynamische varianten.

Met de XXL-Transporter, die een laadvermogen had tot 9,3 m³, was ruimtegebrek verleden tijd – deze bus kon een extra grote lading moeiteloos aan. Daarnaast was hij een echte krachtpatser dankzij de volledig geoptimaliseerde 4MOTION-vierwielaandrijving. Innovatie stond ook centraal bij de baanbrekende BlueMotion- en BlueMotion Technology-uitvoeringen, waarin voor het eerst brandstofefficiëntie een grote rol speelde. En dan was er nog de ‘modulaire revolutie’: dankzij de geïntegreerde vloergeleiders in de eerste Multivan waren diverse stoelopstellingen mogelijk.

De T6 kreeg een fris en karaktervol uiterlijk. Binnenin bood hij niet alleen maximale ruimte en uitstekend zicht, maar ook optimaal comfort, met voorzieningen zoals verwarmde stoelen. Met maar liefst zes verschillende motoropties werd hij het toonbeeld van rijplezier. Daarnaast maakte de T6 het leven van de bestuurder aanzienlijk gemakkelijker dankzij geavanceerde innovaties zoals Front Assist, Adaptive Cruise Control, Light Assist en een moderne Digital Cockpit.

De nieuwste Multivan zette opnieuw een grote stap vooruit. Door het gebruik van aluminium onderdelen in plaats van ijzer, en lichtere stoelen, velgen en carrosseriepanelen, is hij maar liefst 200 kg lichter dan zijn voorganger. Dit gewichtsverlies vertaalt zich in een wendbaarder rijgedrag en een lager brandstofverbruik. Ook het interieur biedt meer ruimte en comfort, gecombineerd met een reeks geavanceerde rijhulpsystemen zoals Front Assist, Lane Assist, Travel Assist en Car2X-technologie, die de veiligheid aan boord naar een hoger niveau tillen.
De Transporter van vandaag: klaar voor de toekomst
De nieuwste generatie Transporter zet deze evolutie verder. Een strak en modern design, krachtige en efficiënte motoren, en een interieur dat ontworpen is voor maximaal rijplezier en gebruiksgemak. Met geavanceerde rijhulpsystemen, digitale connectiviteit en een laadvermogen om U tegen te zeggen is de Transporter nog steeds dé keuze voor wie betrouwbaarheid en veelzijdigheid nodig heeft.
















