De dienst Naverkoop bij Top Motors voert onderhoud en herstellingen uit volgens de richtlijnen van de merken, voor Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, CUPRA en Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Er werken zo’n 120 medewerkers voor de groep die verdeeld zijn over 10 werkplaatsen. Filip neemt de leiding van deze afdeling op zich. “Wij krijgen hier regelmatig voertuigen binnen, waarvan we in het onderhoudsboekje zien dat ze bij niet erkende partners werden onderhouden. Dan merken we dat bepaalde handelingen niet, niet correct of niet op tijd werden uitgevoerd wat kan leiden tot schade aan de wagen. Maar wat de herstelling ook inhoudt, op voorhand overleggen we steevast met de klant.”

Onbegonnen werk

“Kijk, het onderhoud aan een moderne wagen kun je niet meer vergelijken met vroeger. Zonder ondersteuning van de constructeurs is het eigenlijk onbegonnen werk. Neem nu het aantal stuurdozen onder een motorkap. Vroeger waren er dit gemiddeld vier, vandaag is dat aantal vertienvoudigd”, vult Filip aan. “Die staan constant en verbinding met elkaar en wisselen non-stop informatie uit met de bestuurder. Daarnaast zitten we met aandrijvingen in volle evolutie, met nieuwe multimediamodules, noem maar op.  Ondersteuning van de merken is cruciaal voor een goeie onderhoudsbeurt aan de wagens.”

En hoe ziet die ondersteuning er dan precies uit? “Wij krijgen ondersteuning in de vorm van software-updates, in de vorm van opleidingen en in de vorm van apparatuur”, antwoordt Filip. “Laat ons beginnen met de opleidingen. Elke mecanieker die bij Top Motors werkt, heeft naast een ruime basiskennis ook zijn of haar eigen specialiteit: aandrijving, onderstel, … Hij of zij is hiervoor gecertificeerd en volgt hier regelmatig bijscholingen over. Onze teams zijn complementair samengesteld zodat er voor elk probleem, in elke werkplaats een specialist aanwezig is."

“In elk atelier is er ook minstens één hoogvolt-specialist aanwezig, die mag werken aan hybride en full electric voertuigen. We zijn bij Top Motors dan ook klaar voor de toekomst.”

Vijfsterren-service

“Daarnaast worden ook onze service-advisors getraind door de merken zelf. Zij verwelkomen de klanten en zijn de onmisbare link tussen de klant en de werkplaats. Omdat wij streven naar een vijfsterren-service bij elke klant, is het ook belangrijk dat de service advisors werken volgens de richtlijnen van de constructeurs.”

Software-updates

“Een ander voordeel dat we als erkend servicepartner hebben, is dat we toegang hebben tot exclusieve onderhoudsapparatuur van de merken: uitleestoestellen, hulpstukken, meetboxen die heel nauwkeurig communiceren met de wagens, … Deze toestellen maken performante onderhoudsbeurten mogelijk maar zijn eigenlijk niet of nauwelijks toegankelijk voor niet-erkende servicepartners. Het is dan ook niet toevallig dat wij (onder voorwaarden) 2 jaar garantie geven op uitgevoerde herstellingen.”

“Als erkend service-partner staan wij ook in verbinding met de constructeurs. Via onze computers krijgen zij informatie over welk type onderhoud er (vaker dan normaal) wordt uitgevoerd aan welk type wagen. Als men bij de constructeurs merkt dat een probleem vaak voorkomt, kunnen ze dit preventief verhelpen met bepaalde updates te laten uitvoeren. En je raadt het al, elke wagen die bij Top Motors op onderhoud komt, wordt aan de computer gelegd en krijgt een automatische software-update. Kan het niet met zo’n update, dan krijgen wij als officiële dealers de richtlijnen die nodig zijn om dat probleem te verhelpen.”

Automatisch communiceren

“Een laatste belangrijke troef is dat sinds enkele jaren de wagens rechtstreeks communiceren met het dealernetwerk”, aldus Filip. “Elke foutmelding van elke wagen wordt automatisch naar ons doorgestuurd. Indien nodig bellen wij de klant zelf op om tijdig een afspraak in te plannen. De klant wordt dus ontzorgd, wij communiceren zelf met de wagen zodat de bestuurder het zelf niet meer moet doen”, besluit hij.  

Onderhoud & mechanische herstellingen

Als officiële verdeler beschikken wij over

  • Technische productkennis
  • Opgeleide teams
  • Juiste materiaal voor iedere klus
     

Info onderhoud & herstellingen

onderhoud