Dertig jaar na de eerste Audi A4 treedt de A5 in zijn voetsporen
De nieuwe A5
Met de introductie van de nieuwe A5-familie opent Audi een nieuw hoofdstuk in zijn succesvolle geschiedenis binnen het middenklassesegment. Dertig jaar na de lancering van de eerste Audi A4 presenteert Audi een vernieuwde A5-familie met een scherpere designtaal en premium proporties die direct in het oog springen. De twee carrosserievarianten, de Berline en de Avant, belichamen op perfecte wijze de sportieve kern van Audi’s designfilosofie.
Het interieur van de nieuwe A5-familie is voorzien van een innovatieve designtaal die een gevoel van ruimte creëert en de displays centraal plaatst op een digitaal podium. Dit nieuwe bedieningsconcept zorgt voor een verbeterde interactie tussen bestuurder en voertuig. Bovendien zijn de motoren efficiënter en deels geëlektrificeerd, terwijl de opwindende S-modellen het gamma compleet maken.
Nieuwe naamgevingsstrategie vanaf 2024
Audi AG heeft vanaf 2024 zijn voertuignamen herzien met de uitbreiding van zijn modellengamma. De nieuwe naamgevingsstructuur onderscheidt elektrische en conventioneel aangedreven modellen aan de hand van numerieke kenmerken. In deze nieuwe benadering vertegenwoordigen even nummers elektrische voertuigen, terwijl oneven nummers worden toegekend aan modellen met verbrandingsmotoren.
Met de lancering van de nieuwste generatie markeert de langdurige bestseller Audi A4 een keerpunt door voortaan bekend te staan als de Audi A5, vervaardigd in Neckarsulm. Deze nieuwe serie wordt geïntroduceerd in vier verschillende varianten: de A5 Berline, S5 Berline, A5 Avant en S5 Avant. Deze modellen vormen de pioniers op het Premium Platform Combustion (PPC).
De nieuwe A5 schittert met zijn sportieve ontwerp, nieuw interieur en moderne elektronische architectuur.
Het markeert ook de lancering van onze nieuwe generatie efficiënte verbrandingsmotoren.
- Gernot Döllner, CEO van Audi.
Het dynamische Audi-DNA
De volledig vernieuwde Audi A5-familie trekt direct de aandacht met een dynamisch en gespierd exterieurdesign. De lange wielbasis, grote wielen en laag sportief profiel belichamen vooruitstrevend dynamisme en premium kwaliteit. Bij de Berline strekt de compact ogende glaspartij zich elegant uit naar achteren, naadloos overgaand in de vlakke achterruit en eindigend bij de opvallende spoilerlip van de korte achterklep, die een perfecte balans tussen design en functionaliteit biedt.
In de Avant integreert de strakke daklijn naadloos met een dakspoiler die over de sportieve achterruit loopt, terwijl de schuine D-stijlen het dynamische zijaanzicht benadrukken. De voorkant wordt gekenmerkt door een brede Singleframe grille met een driedimensionale honingraatstructuur en slanke koplampen, die samen het krachtige gezicht van de auto vormen. De blisters boven de wielen, geïnspireerd op de Audi Urquattro, zijn een essentieel element van Audi's design-DNA.
Aan de achterzijde combineert de Audi A5 sportief en emotioneel design met geavanceerde technologie, zoals een sculpturale geometrie en een dynamische lichtstrip. De bumper met donkere diffusor en hoogwaardige rechthoekige uitlaatpijpen versterken de moderne uitstraling.
Innovatief interieur
Het interieurdesign van de nieuwe Audi A5 is gebaseerd op vier essentiële kenmerken. Het is mensgericht ontworpen, met een sterke focus op gebruikersbehoeften. De Digital Stage, via Audi MMI-displays, is duidelijk gericht op zowel bestuurder als passagier. Material Driven Design biedt een ruim gevoel met hoog comfortniveau. Heldere indeling en eenvoudige bediening zorgen voor overzicht, ondersteund door optioneel dynamisch interactielicht voor verbeterde inzittendenervaring.
MMI-panoramadisplay
Het nieuwe bedieningsconcept van de Audi A5-familie verbetert de interactie met het voertuig dankzij de geavanceerde elektronische architectuur E³. Naadloos geïntegreerd in het digitale ecosysteem van gebruikers, biedt de Audi A5 een persoonlijke connectiviteitservaring. Het slanke Audi MMI-panoramadisplay, met een gebogen ontwerp en oledtechnologie, omvat de Audi virtual cockpit met een 11,9-inch zichtbaar scherm en een 14,5-inch MMI-aanraakscherm. Verder wordt het digitale podium uitgebreid met een optioneel 10,9-inch MMI-display voor de voorpassagier, naadloos geïntegreerd in het dashboard. De nieuwe A5 introduceert ook een configureerbaar head-updisplay, waarmee de bestuurder voor het eerst voertuig- en infotainmentfuncties kan bedienen rechtstreeks vanuit het head-updisplay.
Geavanceerde verlichtingstechnologie
De Audi A5-familie is uitgerust met geavanceerde verlichtingstechnologie: vooraan met digitale dagrijverlichting met LED-technologie en achteraan met de tweede generatie digitale OLED-verlichting. Elk digitaal OLED-paneel bestaat uit ongeveer 60 segmenten, die zich bij de A5 ontwikkelen tot een geïntegreerd display aan de achterzijde van het voertuig. Deze innovatie maakt Car-to-X-communicatie mogelijk en verbetert de veiligheid op de weg, onder andere door middel van nieuwe communicatielichtfuncties.
De dynamische verlichtingseffecten bij het ontgrendelen en verlaten van de auto weerspiegelen de esthetiek van beweging, wat een kenmerk is van Audi's verlichtings-DNA. De actieve digitale lichtsignatuur brengt een nieuw gevoel van levendigheid over, waarbij zowel de koplampen als achterlichten zijn ontworpen met een driedimensionaal karakter en optionele digitale lichtsignaturen. Hiermee worden de fysieke en digitale wereld naadloos samengebracht in het design van de Audi A5.
MHEV plus
Het nieuwe MHEV plus-systeem, gebaseerd op een 48V-boordnet, biedt ondersteuning aan de verbrandingsmotor en vermindert tegelijkertijd de CO2-uitstoot, terwijl het de prestaties verbetert. De aandrijflijngenerator (PTG) maakt deelhybride rijmodi mogelijk, wat resulteert in een verlaagd brandstofverbruik. Vergeleken met standaard MHEV-systemen levert het nieuwe MHEV plus-systeem aanzienlijke voordelen op in termen van CO2-uitstoot en brandstofverbruik in de Audi A5-modellenreeks.
De PTG kan tot 18 kW (24 pk) elektrisch vermogen toevoegen aan de aandrijflijn van de verbrandingsmotor. Tijdens het remmen kan de PTG energie terugwinnen naar de batterij (recuperatie), met een vermogen tot 25 kW, waardoor beperkt elektrisch manoeuvreren en parkeren mogelijk is. Bovendien maakt de PTG het gebruik van een elektrische aircocompressor mogelijk, waardoor het aircosysteem kan blijven functioneren wanneer het voertuig stilstaat voor bijvoorbeeld verkeerslichten, zelfs wanneer de verbrandingsmotor is uitgeschakeld.
Kracht, dynamiek en elektrificatie in harmonie
Een nieuwe fase van elektrificatie wordt ingeluid met de MHEV plus-technologie voor de Audi S5 en S5 Avant. Uitgerust met de krachtige 3.0 V6 TFSI-motor met 270 kW/367 pk, leggen de Audi S5 Limousine en S5 Avant de nadruk op sportiviteit en dynamiek. Deze V6-krachtbron is gekoppeld aan een verfijnde automatische S tronic-transmissie met dubbele koppeling. De quattro vierwielaandrijving en het sportdifferentieel met torque vectoring versterken het dynamische rijgedrag.
De 3.0 V6 TFSI turbo-benzinemotor van de nieuwe Audi S5 is voorzien van MHEV plus-technologie, wat resulteert in verlaagd brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Bij acceleratie kan het systeem een elektrische powerboost leveren tot 18 kW/24 pk dankzij de 48 volt mild-hybridetechniek. Bovendien maakt deze technologie het mogelijk om bepaalde componenten, zoals de elektrische airconditioningcompressor, elektrisch aan te drijven, zelfs wanneer de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. Bij het afremmen kan de elektromotor tot 25 kW aan energie terugwinnen, waardoor de Audi A5 tot op zekere hoogte volledig elektrisch kan manoeuvreren en parkeren. 'Brake Blending' zorgt ervoor dat vertragen via het remsysteem en de elektromotor naadloos samenvloeien.
2.0 TFSI
Bij de lancering biedt Audi de efficiënte 2.0 TFSI-motor aan, een direct ingespoten turbo-benzinemotor met variabele turbinegeometrie, verkrijgbaar in twee vermogensvarianten: 110 kW/150 pk en 150 kW/204 pk. De krachtigere versie kan ook worden uitgerust met quattro vierwielaandrijving.
Alle nieuwe Audi A5-modellen zijn standaard uitgerust met Audi progressive steering, wat nu nog preciezer werkt dankzij variabele overbrenging. Optioneel is een onderstel met adaptieve demping beschikbaar, waardoor de balans tussen comfort en dynamiek verder wordt verfijnd.
De productie van de nieuwe Audi A5 vindt plaats in Neckarsulm, Duitsland, en de lancering in Nederland staat gepland voor dit najaar. Audi zal voorafgaand aan de marktintroductie de specificaties en prijzen bekendmaken. Na de introductie zal Audi het motorenaanbod van de A5 stapsgewijs uitbreiden.
De Audi A5 en Audi S5 worden in november in de Audi showrooms verwacht. De Audi A5-familie is in België vanaf eind juli 2024 te bestellen, de Belgische prijzen worden op dat moment bekendgemaakt.